without meeting face to face by Kristin Weissenberger
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<without meeting face to face> by Kristin Weissenberger
image credits: Kristin Weissenberger
In the light of the current context of the digital data, in which abstraction and immaterial value are major topics of discussion, artist Kristin Weissenberger proposes to investigate on tangible formats of recording, designating and representing.
The participative installation <without meeting face to face> by Kristin Weissenberger is inspired by ancient systems of abstraction, numeracy and representing content and value. By creating a positive social environment of exchange, within a do-it-together and hands-on dynamic, the artist invites participants to demystify given models of representation towards new ways of producing meaning.
ENG
In light of the current discussion on digital data, in which abstraction and immaterial value are major topics, artist Kristin Weissenberger proposes to investigate tangible formats of recording, designating and representing.
Psephoi (lat. Calculi) are hand-made clay or stone tokens used for counting, calculating, and representing numbers. Tokens have been found in the Near East, dating back to 8000 BCE, predating the first language based writing systems. Certain forms and shapes of the tokens assign numerical values and goods, and also aim to represent the quantities and qualities of an object.
These tokens are very attractive archaeological pieces for scientist Denise Schmandt-Besserat [1997, 1999, 2010]. Through an intensive examination of the objects, she tries to understand the development of human cognitive skills, namely the mastery of abstraction behind the achievement of numeracy and literacy in civilization.
Psephoi depicts figures and numbers based on an arithmetic system. However, it is believed that the representation method is not simply defining a linear value, but rather it aims towards the formulation of meaning and significance in a particular unknown system.
The participatory installation <without meeting face to face> by Kristin Weissenberger is inspired by those unknown systems and aims to reconstruct conceptually the origin and usage of Psephoi tokens. In a performative style of action, the artist invites participants to reflect upon given models, as clues and traces, that might work as inspiration to produce their own.
The event is ultimately an attempt to demystify and uncover the unknown meaning of such a system by re-enacting a handmade producing ritual, that she imagines as being closer to the ancient ones.
Through the conception of ceramic objects, a set-up that inspires positive social exchange, and do-it-together practices, Weissenberger designed the structure of a system, which is just the starting point of many possible scenarios and meanings. Above all, the installation invites participants to investigate, to create, to compromise, to research, to act, to make, and to embody meaning, in the site specificity of Mz* Baltazar’s Lab exhibition space.
Mz* Baltazar’s collective
[Patrícia J. Reis]
DE
Im gegenwärtigen Kontext der Digitalisierung, bei der Abstraktion und immaterielle Werte einen wesentlichen Diskussionsgegenstand darstellen, schlägt die Künstlerin Kristin Weissenberger eine Untersuchung von dinghaften Formen des Speicherns, Bezeichnens und Repräsentierens vor.
Psephoi (lat. Calculi) sind handgemachte Ton- oder Stein-Objekte (Token), welche als Hilfsmittel zum Abbilden von Zahlen und zum Rechnen verwendet wurden. Im Nahen Osten fand man solche Rechensteine die auf 8000 v. Chr. datiert wurden, lange vor der Entwicklung erster Schriftsysteme. Bestimmte Formen bezeichneten bestimmte Zahlenwerte und Waren, so wurden nur gewisse Eigenschaften, wie die Menge oder die Art des Objektes festgehalten.
Die Wissenschaftlerin Denise Schmandt-Besserat erkannte die Attraktivität der Token als Gegenstand der Archäologie. [1997, 1999, 2010]. Ihre Forschungen beleuchten die Entwicklung der kognitiven Fähigkeiten und die allmähliche Beherrschung des abstrakten Denkens, eine Voraussetzung für die Fähigkeiten zu schreiben, zu lesen und zu rechnen.
Psephoi bildeten, basierend auf einem arithmetischen System, Werte und Zahlen ab. Weiters wird davon ausgegangen, dass diese Repräsentationsmethode nicht nur lineare Größen definierte. Sie diente wohl auch der Herstellung von Bedeutung und ganzer Sachverhalte innerhalb einer für uns nicht mehr erschließbaren Ordnung.
Die partizipative Installation <without meeting face to face> von Kristin Weissenberger, ist inspiriert von diesem unbekannten Denksystem und versucht konzeptuell die Entstehung, sowie den Gebrauch der Token, zu rekonstruieren.
Innerhalb einer performativen Aktion, wird dazu eingeladen, über gegebene Formen von Psephoi zu reflektieren und über diese Spuren und Hinweise Inspiration für die Herstellung eigener Token zu schöpfen.
Die Künstlerin versucht, über ein gemeinsames Re-Enactment eines händischen Herstellungsrituals, fehlende Bedeutungen des Systems freizulegen und zu demystifizieren, in ihrer Vorstellung, Nähe zu den Menschen des Neolithikums herzustellen.
Mithilfe der Konzeption keramischer Objekte, eines Raumsettings, welches positiven sozialen Austausch inspirieren soll und dem Gebrauch von do-it-together Methoden, entwirft Weissenberger die Struktur eines Systems, einen Ausgangspunkt für mögliche Szenarien und Bedeutungen.
Vor allem aber ladet die Installation ihre Besucher dazu ein zu erkunden, zu kreieren, Kompromisse zu schließen, zu forschen, zu agieren, zu machen und Bedeutung Form zu geben, alles im speziellen Rahmen den der Ausstellungsraum von Mz* Baltazar’s Lab bietet.
Mz* Baltazar’s collective
[Patrícia J. Reis]
Photo credits: Sophie Thun
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